Rehabilitacja

Leczenie Achillesa – nieinwazyjna metoda RICE

Najczęściej to sportowcy skarżą się na ciągły ból ścięgna Achilles, ale w ostatnich latach nawet osoby, które nie są aktywne fizycznie doświadczają tego rodzaju bólu, który wpływa znacząco na ich codzienne czynności. W medycynie do tej pory nie ma zgody, co do najlepszego leczenia tego schorzenia. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie powszechnego sposobu leczenia tej dolegliwości.

Metoda RICE

Pierwszymi metodami leczenia Achillesa są wciąz nieinwazyjne metody, takie jak metoda RICE. Jest to prosta metoda, która daje większości pacjentom krótkotrwałą ulgę w bólu.

Metoda odpoczynku, lodu, ucisku i uniesienia (RICE) jest zwykle skuteczna w leczeniu zapalenia ścięgna Achillesa zaraz po kontuzji. Ta metoda działa w następujący sposób:

Odpoczynek – nie naciskaj ani nie obciążaj ścięgna przez jeden do dwóch dni, dopóki nie będziesz mógł chodzić bez bólu. Ścięgno zwykle goi się szybciej, jeśli w tym czasie nie zostanie na niego nałożone dodatkowe obciążenie.

Lekarz może zasugerować, abyś używał kul, jeśli musisz koniecznie chodzić na duże odległości, ponieważ narażasz ścięgno.

Lód – włóż lód do torby, zawiń torbę w szmatkę i umieść na skórze. Przytrzymaj torbę na ścięgnie przez 15 do 20 minut, a następnie zdejmij ją, aby ścięgno ponownie się rozgrzało. Lód zwykle powoduje szybsze leczenie Achillesa warszawa lub obrzęk.

Terapia uciskowa – owiń bandaż lub lekkoatletyczną taśmę wokół ścięgna, aby uciskać uraz. Dzięki temu ścięgno nie pęcznieje zbyt mocno. Pamiętaj, aby nie zawijać niczego zbyt mocno wokół ścięgna, ponieważ może to ograniczyć przepływ krwi.

Unoszenie – podnieś stopę powyżej poziomu klatki piersiowej. Stopa jest wyższa niż serce, krew wraca do niego i utrzymuje opuchliznę. Najłatwiej to zrobić, kładąc stopę na poduszce lub innej podniesionej powierzchni.

Kiedy poczuję się lepiej?

Leczenie Achillesa może potrwać miesiące, ale zależy to od tego, jak poważna jest kontuzja. Różne schorzenia leczą się w różnym tempie. Objawy mogą ustąpić jedynie po odpowiednim leczeniu.

Nadal możesz być aktywny, gdy kontuzja będzie leczona. Zapytaj lekarza, co jest dla ciebie odpowiednie. Jednka nie śpiesz się z powrotem do dużych aktywności. Nie próbuj powracać do poprzedniego poziomu aktywności fizycznej, dopóki:

• będziesz mógł poruszać uszkodzoną nogą tak łatwo i swobodnie, jak tą nieuszkodzoną.

• Noga będzie tak silna jak ta nieuszkodzona.

• Nie będziesz czuł bólu nóg podczas chodzenia, biegania, sprintu lub skakania.

Jeśli będziesz aktywny zbyt intwnsywnie, zanim uszkodzenie ścięgna Achillesa całkowicie się zagoi, możesz ponownie doznać obrażeń, a ból może stać się długotrwałym problemem.

Pamiętaj o tym, że długotrwałe zapalenie ścięgna Achillesa może powodować gorsze problemy, w tym osłabienie ścięgna. Dlatego też szukanie odpowiedniego sposobu na leczenie ścięgna Achillesa jest bardzo ważne.

Jest wiele opcji leczenia Achillesa, co oznacza brak złotego środka na leczenie tej dolegliwości. Wiele z tym metod jest nadal dość kontrowersyjnych.