Chirurg naczyniowy. Żylaki kończyn dolnych najczęstszą chorobą niewydolności żylnej.

Żylaki są poszerzonymi, wyczuwanymi pod skórą żyłami o wielkości powyżej 3 milimetrów, tworzą się w przebiegu przewlekłej niewydolności żylnej. Podstawą patologii żylaków kończyn dolnych jest nadciśnienie żylne kończyn dolnych, powodujące oprócz żylaków ból, obrzęk i owrzodzenia. Do pierwszych objawów żylaków należy ból i uczucie ciężkich nóg. Występowanie żylaków na świecie w zależności od regionu wynosi od 2 do 56% danej populacji, z czego wynika, iż jest to choroba społeczna. Przeważa u kobiet (od 25 do 36%) nad 10 – 28% mężczyzn mieszkających w Europie. Z żylakami związane jest osłabienie mięśni łydek oraz naczyń krwionośnych, a więc schorzenie rośnie wraz z wiekiem.

Chirurg naczyniowy. Niefarmakologiczne sposoby na żylaki kończyn dolnych.

Dyskwalifikacją do leczenia chirurgicznego są skazy krwotoczne, obrzęki limfatyczne, niedokrwienie kończyn, niedrożność żył głębokich. W powyższych przypadkach leczenie opiera się na środkach farmaceutycznych. Zastosowanie stosunkowo wcześnie metod niefarmakologicznych może dać bardzo dobre rezultaty. Podstawą jest kompresjoterapia, odpowiednia dieta, odpowiednia dawka aktywności fizycznej, dostosowana do możliwości pacjenta, odpowiednia higiena życia. Dzięki temu, żylaki można ograniczyć, nie stosując zabiegu chirurgicznego. Żylaki kończyn dolnych to efekt nieprawidłowości w funkcjonowaniu zastawek oraz późniejszego refleksu trzech żył powierzchniowych: odpiszczelowej dużej, odstrzałkowej oraz przednich naczyń żyły odpiszczelowej. Nieprawidłowości te leczy się trzema metodami. Jest to: stripping żyły, skleroterapia piankowa lub zabieg polegający na wycięciu. Ważne jest, aby leczenie chirurgiczne rozpoczęło się przed wystąpieniem powikłań.

Chirurg naczyniowy. Leczenie żylaków.

Zabieg chirurgiczny żylaków polega na wyeliminowaniu głównego problemu, tj. przyczyn nadciśnienia, powodującego dysfunkcję zastawek. Żylaki kończyn dolnych operuje się w systemie tzw. chirurgii jednego dnia, co skraca czas oczekiwania na zabieg oraz pobyt w szpitalu. Mimo iż, żylaki uznawane są za chorobę społeczną, wiele pacjentów uważa je za problem kosmetyczny. Kwalifikowanie pacjenta do leczenia podejmuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, brane są pod uwagę objawy oraz prognozowany rozwój choroby.

Chirurg naczyniowy. Badania żylaków.

Ultrasonografia to najczęściej wykonywane badanie podczas diagnostyki chorób żył kończyn dolnych: żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej oraz przewlekłej niewydolności żylnej. W przypadku żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej badanie usg ma za zadanie wykluczyć lub potwierdzić obecność zakrzepicy w układzie żylnym, określić jej charakter i lokalizację. U pacjentów z niewydolnością badanie usg opisuje morfologię, drożność i wydolność pni naczyniowych, uwzględniając relację głównych żył wobec powięzi. Ocenia dystrybucję refluksu, ocenia obecność i lokalizację innych żył, prezentujących refluks oraz inne źródło napełniania się żylaków.