Rehabilitacja

­­Na czym polega rehabilitacja kardiologiczna?

Rehabilitacja kardiologiczna to nadzorowany medycznie program mający na celu poprawę zdrowia układu sercowo-naczyniowego, jeśli jesteś po operacji kardiochirurgicznej, masz niewydolność serca, chorobę wieńcową, zaburzenia krążenia, przebyty zawał czy wszczepione urządzenie stymulujące mięsień sercowy.

Rehabilitacja kardiologiczna – na czym polega?

Rehabilitacja kardiologiczna składa się z trzech równie ważnych części:

Badania laboratoryjne i diagnostyczne – ocena stanu układu krążenia na podstawie EKG spoczynkowego, codziennych pomiarów ciśnienia tętniczego oraz echa serca, próby wysiłkowej lub holtera (ekg/RR). Pomocne są również badania laboratoryjne, w skład których wchodzi: morfologia, elektrolity, kreatynina, lipidogram, kwas moczowy.

Kinezyterapii i zabiegów leczniczych –  dla poprawy zdrowia serca duże znaczenie mają zajęcia ruchowe pod okiem fizjoterapeutów, a także zabiegów leczniczych z zakresu fizykoterapii oraz balneoterapii.

Edukacja na rzecz zdrowego stylu życia – ma na celu zmianę stylu życia, a zwłaszcza wprowadzenie aktywności fizycznej i zdrowej diety dla poprawy zdrowia serca.

Cele rehabilitacji kardiologicznej obejmują opracowanie planu, który pomoże Ci odzyskać siły, zapobiec pogorszeniu się stanu zdrowia, zmniejszyć ryzyko przyszłych problemów z sercem oraz poprawić stan zdrowia i jakość życia.

Badania wykazały, że programy rehabilitacji kardiologicznej mogą zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu chorób serca i zmniejszyć ryzyko przyszłych problemów z sercem.

Jakie są przeciwwskazania do rehabilitacji kardiologicznej?

Rehabilitacja kardiologiczna nie jest odpowiednia dla każdego, kto ma chorobę serca. Każdorazowo o zakresie rehabilitacji kardiologicznej i kwalifikacji do niej musi zadecydować lekarz, który przeanalizuje Twój stan zdrowia, historię medyczną, przeprowadzi badanie fizykalne i wykona testy, aby upewnić się, że jesteś gotowy do rozpoczęcia programu rehabilitacji kardiologicznej.

Przeciwskazaniem może być ciężka niewydolność krążeniowo- oddechowa, ciężkie wady zastawek serca, ciężkie zaburzenia rytmu serca, toczący się proces nowotworowy czy świeży udar mózgu.

Więcej na temat rehabilitacji kardiologicznej dowiesz się na stronie.