Ortopedia

TOP 2 urazy stóp – przyczyny i leczenie

Podczas gdy zajęci jesteśmy codziennym życiem i interakcją ze światem wokół nas, rzadko bierzemy pod uwagę to, co nas nosi przez całe życie: nasze stopy. Średnio Polacy przechodzą około 5000 do 7000 kroków dziennie. Z naszymi stopami uderzającymi o ziemię tysiące razy każdego dnia i misternie zaprojektowanymi z 26 kośćmi, 33 stawami, 19 mięśniami i ponad 100 więzadłami oraz ścięgnami, istnieje wystarczająca możliwość, aby uległy urazowi.

Około 6% populacji doznaje urazu stopy raz w roku, a mimo że istnieje dość szeroki zakres możliwych obrażeń stóp w większości przypadków jest to kilka urazów. Zrozumienie tych specyficznych urazów, sposobu, przyczyny ich wystąpienia oraz leczenia jest kluczowe, aby pomóc pacjentom w pełni dojść do siebie i zmniejszyć ryzyko ponownego zranienia stopy w przyszłości. Oto dwa urazy, których w szczególności pacjenci powinni być świadomi.

Zapalenie powięzi stopy – przyczyny i objawy

Zapalenie powięzi stopy jest powszechnym zjawiskiem bólu pięty, które w pewnym momencie życia ocenia się, że występuje u około 1 na 10 Polaków. Nasadka stopy jest wspierającym więzadłem łuku pod stopą i biegnie wzdłuż stopy od pięty do palca. Może rozwinąć się podrażnienie i stan zapalny. Co doprowadza do przeszywającego bólu w dolnej części stopy, szczególnie w pobliżu pięty. Ból ten często występuje z rana, po wstaniu, długich okresach stania i ćwiczeniach.

Leczenie i zapobieganie zapaleniu powięzi stopy

W większości przypadków zapalenia powięzi stopy można skutecznie leczyć prostymi metodami, takimi jak odpoczynek, lód, fizjoterapia i niesteroidowe leki przeciwzapalne. Jednak w przypadku około 3-5% pacjentów terapie te będą niewystarczające w przynoszeniu ulgi, a interwencja ortopedyczna może być niezbędna. Najczęściej stosuje się technikę chirurgiczną.

W przypadku pacjentów, którzy mieli już zapalenie powięzi stopy, należy podjąć pewne kroki profilaktyczne, aby zmniejszyć ryzyko przyszłych nawrotów. Mogą to być, np. szyny nocne, buty wspomagające stopy i rozciąganie.

Złamanie stóp i kostek – przyczyny

Złamania naprężeniowe to małe złamania, które występują w kości. Najczęściej są one związane z nadużywaniem lub powtarzającą się aktywnością i są często kojarzone z uprawianiem sportów takich jak bieganie, koszykówka i piłka nożna. Najczęściej złamania te występują w szczycie stopy między drugą a trzecią kością śródstopia.

Urazy stóp i kostek są powszechne, ale nie muszą takie być dla ciebie. Możesz ominąć powyższych problemów związanych ze stopami, podejmując odpowiednie środki ostrożności, aby stopy i kostki były stabilne, mocne i elastyczne. Nieleczone chore stopy mogą powodować poważne i nasilające dolegliwości. Jeśli wystąpi incydent prowadzący do bólu, obrzęku, siniaków lub wrażliwości, należy odpocząć i zaaplikować lód w miejscu bólu – jest to domowy sposób, który może załagodzić bolesne dolegliwości do momentu wizyty u ortopedy. , ortopeda z Warszawy pomoże Ci ustalić diagnozę i zalecić odpowiednie leczenie.