USG

USG jamy Brzusznej Warszawa

Wykonanie badania USG najczęściej jest spowodowane dolegliwościami pacjenta.

Badanie USG brzucha jest realizowane w sytuacjach, gdy podejrzewa się nieprawidłowe funkcjonowanie jednego lub kilku narządów wewnętrznych w obrębie jamy brzusznej. Dolegliwościami, które najczęściej decydują o skierowaniu pacjenta na badanie, jest stałe lub narastające uczucie bólu, znaczne zwiększenie obwodu, nagła utrata wagi, problemy z trawieniem w postać wzdęć lub krwawienia czy nawet uporczywa zgaga. Dla uzyskania pełnego obrazu, badaniu najczęściej podlegają wszystkie narządy wewnętrzne w jamie brzusznej.

Badanie USG wykonywane jest w odpowiednio wyposażonym gabinecie. Urządzenie zwane ultrasonografem emitujące fale radiowe, pozwala na otrzymanie obrazu. Głowica, która jest przesuwana po obszarze badanym, uprzednio posmarowanym żelem dla uniknięcia powstawania pęcherzyków powietrza, wysyła fale radiowe, które następnie odbijając się powracają do urządzenia w postaci obrazu. Ultrasonograf przekazuje widok badanego obszaru na ekranie, który obserwuje lekarz. Jest on przekazywany w stanie rzeczywistym, także lekarz może reagować na bieżąco, gdyż urządzenie stoi bezpośrednio przy łóżku, na którym znajduje się pacjent.

Badanie jest bezpłatne, jeśli lekarz kierujący pacjenta na badanie USG zleci wykonanie go, na podstawie wystawionego skierowania.

W innym przypadku, badanie należy zrealizować na własny koszt, jednak dzięki temu, czas oczekiwania może być krótszy, gdyż badania na NFZ standardowo wymagają minimum kilku dni oczekiwania. Otrzymany wynik badania jest dostępny najczęściej od razu po jego przeprowadzeniu, o ile nie wymaga dodatkowych konsultacji. W trakcie badania pobiera się i zapisuje w pamięci urządzenia, wymiary diagnozowanego obszaru, pozwala to ocenić czy diagnozowane miejsca są zmienione chorobowo.

Podczas badania, pacjent musi wykonywać polecenia lekarza. Mogą one wiązać się z takimi prośbami, jak wstrzymanie powietrza na chwilę lub przeciwnie, powolne oddychanie w równym tempie. Może się także zdarzyć tak, że lekarz poprosi o inne ułożenie rąk np, położenie ich wzdłuż ciała lub za głowę, aby ułatwić sobie widoczność badanego obszaru. W trakcie USG, badaniu podlegają najczęściej: woreczek żółciowy lub śledziona, ale także nerki czy wątroba, zatem odpowiednie ułożenie się pacjenta, jest bardzo istotne.

Jeśli pacjent zgłasza powracające, silne lub nagłe i kłujące poczucie bólu, to najprawdopodobniej, aby uzyskać pewność co do przyczyny bólu, lekarz zleci wykonanie badania metodą USG. Nie jest ono w żaden sposób ingerujące w organizm, ani też nie powoduje żadnych skutków ubocznych, zatem bez zastrzeżeń może być także stosowane u dzieci. Badanie trwa od kilku do kilkunastu minut, oraz jest bezbolesne, nie licząc miejsca zmienionego chorobowo, które w wyniku lekkiego ucisku głowicą, może powodować dyskomfort u pacjenta. Aby jednak badanie było wiarygodne, na tyle na ile to jest możliwe, należy przestrzegać zaleceń lekarskich wydanych w trakcie przekazywania skierowania.