Rehabilitacja

Fala Uderzeniowa Warszawa

Terapia falami uderzeniowymi, z języka angielskiego SWT (Shock Wave Therapy) to jedna z najpopularniejszych i zarazem najczęściej stosowanych metod leczenia bólu i stanów zapalnych. Terapia falami uderzeniowymi cieszy się szerokim powodzeniem zarówno u profesjonalnych sportowców, jak i wśród zwykłych ludzi.

Terapia falami uderzeniowymi

Fale uderzeniowe kierują się prosto w miejsce bólu, które leczą regenerując ścięgna i tkanki miękkie. Przewlekły ból układu mięśniowo-szkieletowego nie ma szans z tą metodą. Terapia przebiega etapowo. Najpierw trzeba zlokalizować bolące miejsce poprzez dotyk. Na to miejsce bólu pacjenta nakłada się specjalistyczny żel sprzęgający. Dopiero wtedy rozpoczyna się terapia właściwa. Pojedyncza sesja terapeutyczna trwa około trzech minut. Już po pierwszych trzech-czterech zabiegach można zauważyć poprawę.

Najczęstsze przyczyny z powodu których pacjenci udają się na leczenie falą uderzeniową to: ból ścięgna Achillesa, ostroga piętowa, łokieć tenisisty, łokieć golfisty, kolano skoczka, zespół mięśnia

piszczelowego, ból w okolicy biodra, ból stawów barkowych, wyrośla kostne, zapalenie kaletki, ból w przyczepach ścięgna udowego, przewlekłe entezopatie, ból w okolicach pachwiny, ból nadgarstka, punkty spustowe. Falę uderzeniową najczęściej wykorzystuje się w ortopedii, fizjoterapii oraz w medycynie sportowej. Stosuje się ją już od 1980 roku. Początkowo stosowana była do rozbicia kamieni nerkowych.

Przeciwwskazania

Terapia falami uderzeniowymi powszechnie uznawana jest za bardzo bezpieczną metodę leczenia. Jak każda forma ingerencji medycznej wymaga jednak ostrożności i uwagi, by nie wpłynęła negatywnie na nasze zdrowie. Absolutnie przeciwwskazane jest wykonywanie takiego zabiegu na kobietach w ciąży, osobach w trakcie aktywnej choroby nowotworowej czy osobach z rozrusznikiem serca. Przeciwwskazaniem są także różnego rodzaju infekcje, zaawansowana osteoporoza, przebyty w ostatnich trzech miesiącach zawał serca czy terapia sterydowa. Inne przeciwwskazania to: zakrzepica, hemofilia, stosowanie leków przeciwzakrzepowych, ostry stan zapalny, polineuropatie, polipy w miejscu zabiegu.

ESWT

ESWT to skrót od angielskiego Extracorporeal Shock Wave Therapy. Jest to pozaustrojowa terapia falami uderzeniowymi. To jeden z rodzajów leczenia.

W aparacie powstaje fala uderzeniowa, która generuje wysokie ciśnienie. To przenika w głąb ciała pacjenta. ESWT wykorzystuje metodę elektromagnetyczną. Transmitowana bezpośrednio do obszaru bólu skupia się na nim. Nie ingeruje w pozostałe tkanki. Ciśnienie wyzwalane w trakcie produkcji fala uderzeniowa warszawa waha się od 10 MPa do 100 MPa. Średni zasięg działania to przeważnie około 12,5 cm, a maksymalna głębokość to 6 cm. Aparaty do terapii falami uderzeniowymi wykorzystuję technikę elektrohydrauliczną, elektromagnetyczną albo technikę piezoelektryczną.

Metodę ESWT stosuje się w schorzeniach skóry, mięśni, układu kostnego i stawów. Najczęściej stosowana jest w przypadku ostrogi piętowej, łokciu tenisisty, łokciu golfisty, dolegliwościach ścięgna Achillesa czy zaburzeniach zrostu kostnego. Metoda jest całkowicie bezpieczna i cieszy się dużą skutecznością. Efekty zauważalne są już po kilku zabiegach.