OrtopediaPodologia

Leczenie nadpotliwości stóp

Leczenie nadpotliwości stóp. Wilgotne, spocone ręce, stopy czy plecy to oznaka nadpotliwości.

Stresująca sytuacja, powodująca nagły wzrost temperatury ciała, czy przyspieszenie akcji serca prowadzi w konsekwencji do intensywnego pocenia się. Wydzielanie potu jest to reakcja prawidłowa i naturalna dla organizmu, reguluje temperaturę ciała i chroni przed przegrzaniem. Jednakże problem narasta, jeżeli pot wydziela się w nadmiernych ilościach. Nadmierna potliwość jest to uciążliwa dolegliwość, stanowi zarówno problem estetyczny, jak również społeczny i zawodowy. Dotyczy bardzo dużej ilości osób, chociaż rzadko są powodem wizyty w gabinecie lekarskim. Jest to przykra dolegliwość, zwłaszcza jeśli towarzyszy temu nieprzyjemny zapach potu. Przypadłość ta ma wpływ na relacje międzyludzkie, na kontakty towarzyskie, jest poważnym zaburzeniem emocjonalnym. Jest zjawiskiem fizjologicznym – normalnie powinniśmy wydalić około 500 -800 ml potu na dobę, zwiększa się podczas intensywnych ćwiczeń, wysokiej gorączki lub podczas wysokiej temperatury otoczenia. Organizm człowieka zawiera od 2 do 3 milionów gruczołów potowych, na stopach znajduje się ich 600 na centymetrze kwadratowym podeszwy, a około 250 na części grzbietowej. Funkcjonowanie gruczołów kontroluje układ nerwowy autonomiczny i współczulny.

Leczenie nadpotliwości stóp. Rodzaje nadpotliwości.

Nadpotliwość dzieli się ze względu na przyczynę jej powstania na pierwotną i wtórną. Nadpotliwość pierwotna jest to najczęstszy typ dolegliwości i ma zwykle charakter miejscowy, posiada podłoże genetyczne, objawia się nadmiernym wydzielaniem potu głównie w obrębie pach, dłoni lub stóp. Czynnikami pobudzającymi wydzielanie potu są emocje i stres, przyczynia się do tego nadwaga, niezdrowy styl życia, mała ilość snu, choroby np. cukrzyca oraz przyjmowanie niektórych leków i używek. Nadpotliwość wtórna na charakter uogólniony, w niektórych przypadkach miejscowy. Do nadpotliwości wtórnej przyczynia się ciąża, menopauza, otyłość, nadczynność tarczycy, cukrzyca, choroba nowotworowa, niewydolność serca, reumatoidalne zapalenie stawów. Do zwiększonej wydzieliny potu przyczyniają się leki przeciwwirusowe, przeciwbólowe, nasercowe, psychiatryczne, alkohol, kofeina i narkotyki. Szczególną postacią nadpotliwości wtórnej jest zespół Łucji Frey, czyli tzw. pocenie smakowe. Pojawia się wówczas zaczerwieniona skóra twarzy, twarz się poci podczas spożywania gorących lub pikantnych pokarmów. Nadpobudliwość najczęściej dotyczy osób w wieku 24 i 64 lat.

Leczenie nadpotliwości stóp.

Profilaktyka nadpotliwości polega na unikanie czynników powodujących nadmierne pocenie się, tak jak stresujące sytuację, gorące lub pikantne potrawy, należy unikać przegrzania organizmu oraz nagłych zmian temperatury. Ważne jest stosowanie bielizny, skarpet i ubrań z naturalnych składników, pozwalających skórze swobodnie oddychać i odparowywać pot. Ważna jest higiena osobista, należy brać kąpiel lub prysznic dwa razy w ciągu doby. W przeciwdziałaniu przykrego zapachu stosuje się dezodoranty w postaci kleju, sztyftu czy żelu. W leczeniu nadpotliwości stosuje się jonoforezę, śródskórne iniekcje z toksyny botulinowej oraz mikrofale. Domowymi sposobami na nadpotliwość stóp jest napar z szałwii, napar z melisy, kąpiele ziołowe z rumianku czy kory dębu. Innymi opcjami terapeutycznymi jest stosowanie radiofrekwencji mikroigłowej polegającej na zastosowaniu prądu wysokiej częstotliwości uszkadzającego trwale gruczoły potowe. Leczenie farmakologiczne zarezerwowane jest do najtrudniejszych przypadków. Sucha i świeża skóra to marzenie wielu z nas, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jest to do spełnienia, wystarczy, że zmienimy swój sposób życia i bycia.