Jakie badania wykona kardiolog?

Choroby związane z układem krążenia wciąż są, niestety, jedną z głównych przyczyn zgonów nie tylko w naszym kraju, ale i na świecie. Czynniki ryzyka takich chorób występują naprawdę bardzo często – są to między innymi nieprawidłowa dieta, siedzący tryb życia, czy stres – a zatem niebezpieczeństwo zachorowania dotyczy naprawdę dużej liczby osób. To właśnie dlatego tak ważne jest, by w razie pojawienia się jakichkolwiek objawów czy wątpliwości natychmiast skonsultować się z kardiologiem.

Kiedy do kardiologa?

Objawy, jakie powinny skłonić nas do wizyty u kardiologa są dość charakterystyczne. Bardzo ważne jest, by na wizytę udać się tak szybko, jak to tylko możliwe, nawet, jeśli doświadczamy ich stosunkowo rzadko. Szybka kardiolog konsultacja pozwoli nam uniknąć niebezpiecznych dla zdrowia i życia komplikacji choroby. Do alarmujących objawów zaliczyć możemy:

• kołatanie serca
  • duszności
  • niemożność wykonania większego wysiłku
  • przewlekłe zmęczenie
  • bóle w okolicach klatki piersiowej
  • omdlenia i zasłabnięcia
  • obrzęk nóg

Poradnia kardiologiczna, jaką wybierzemy, powinna mieć dostęp do najnowszych urządzeń medycznych, pozwalających wykonywać badania z bardzo dużą dokładnością. Oczywiście, równie ważne jest, by nad naszym bezpieczeństwem i zdrowiem czuwał doświadczony kardiolog Toruń o wieloletnim doświadczeniu i indywidualnym podejściu do pacjenta. Schorzeń kardiologicznych absolutnie nie powinniśmy diagnozować na własną rękę, czy na podstawie internetowych poradników. “Diagnoza” taka praktycznie zawsze będzie błędna, a nieodpowiednio dobrane leki, nawet te dostępne bez recepty, przyczynią się bowiem tylko i wyłącznie do pogorszenia naszego stanu zdrowia.

Jakie badania może zlecić kardiolog?

Pierwszym etapem jest zawsze kardiolog konsultacja, podczas której przeprowadzony zostanie niezbędny wywiad lekarski. To na jego podstawie podjęte zostaną decyzję o dalszych badaniach(np; echo serca, czy też ekg holter) i metodach leczenia. Badania, jakich wykonanie może zlecić lekarz to:

Badanie EKG

EKG to jedno z najbardziej podstawowych badań kardiologicznych. Polega ono na podłączeniu do ciała pacjenta specjalnych elektrod, które monitorują aktywność serca – i obserwacji wyników na specjalnym rejestratorze. Badanie EKG jest bardzo bezpieczne i w zupełności bezbolesne. Może być wykonywane nawet u małych dzieci.

Echokardiografia

Echokardiografia, czy też echo serca to bezbolesne i nieinwazyjne badanie obrazowe serca. Umożliwia ono obserwację aktualnej pracy serca oraz jego zastawek za pomocą fal ultradźwiękowych. Echo serca może zostać wykonane u osoby w każdym wieku – w tym zarówno seniora, jak i niemowlaka.

EKG metodą Holtera

Badanie holter EKG trwa pełne 24 godziny, a pacjent w jego trwania powinien wykonywać swoje codzienne obowiązki zgodnie ze standardowym planem dnia. Zamocowany na jego ciele specjalny rejestrator dokonywał będzie regularnych pomiarów aktywności elektrycznej serca pacjenta. Badanie holter EKG nie utrudnia wykonywania codziennych czynności, jednak przymocowane do klatki piersiowej elektrody nie mogą zostać zawilgocone.

Badanie holterem ciśnieniowym

Alternatywą dla wyżej opisywanego badania, lub jego uzupełnieniem może być holter ciśnieniowy. Badanie najczęściej również trwa pełne 24 godziny, podczas których regularnie dokonywany jest pomiar ciśnienia tętniczego pacjenta. Holter ciśnieniowy nie uwiera ani nie przeszkadza w codziennych czynnościach, a badanie wykonywane co kilkadziesiąt minut przez to urządzenie nie różni się praktycznie niczym od tradycyjnego pomiaru ciśnienia krwi.

Wysiłkowe badanie EKG

EKG wysiłkowe, czy też próba wysiłkowa polega na obserwacji zmian w wartościach ciśnienia tętniczego, a także w zapisie elektrokardiograficznym podczas coraz to bardziej intensywnego wysiłku fizycznego pacjenta. W dobrym gabinecie kardiologicznym wykonać można bezpieczne ekg wysiłkowe zarówno osoby dorosłej, jak i ekg wysiłkowe dzieci. Na około 4 godziny przed wykonaniem badania należy powstrzymać się od spożywania posiłków, a na 12 godzin przed jego wykonaniem – od pracy i wysiłku fizycznego. Chcesz się dowiedzieć więcej sprawdź www.citomed.pl