Interpretacja wyników badań prób wątrobowych

Próby wątrobowe – co to tak właściwie jest?

Próby wątrobowe to tak naprawdę testy czynnościowe wątroby, które są w stanie pokazać nam, w jakim stanie jest nasz organ. Testy te wykazują przewlekłe zapalenie wątroby, stłuszczenie wątroby (które jest wywołane otyłością, zaburzeniami gospodarki tłuszczowej, cukrzycą itp.), marskość wątroby (która jest wywołana przez spożywanie nadmiernych ilości alkoholu przez bardzo długi okres) czy inne uszkodzenia wątroby, spowodowane na przykład długotrwałym spożywaniem niektórych leków. Podstawowym enzymem wątroby jest aminotransferaza alaninowa (ALAT, ALT) i aminotransferaza asparaginowa (ASPAT, AST). Uszkodzenia wątroby powodują, że te dwa enzymy zwiększają swoją aktywność w naszej krwi, proporcjonalnie, im większe uszkodzenie wątroby, tym większa ilość enzymów zostaje wykrywalna we krwi.

Kiedy warto wykonać próby wątrobowe?

Próby wątrobowe to istotne badanie naszego zdrowia. Zlecić może je lekarz, gdy pacjent skarży się na ogólne osłabienie, brak apetytu, wzdęcia, nudności, biegunki, wymioty, zmęczenie, spadek libido czy impotencję, krwawienia z nosa, zaburzenia miesiączkowania czy niechciany spadek wagi ciała. Próby wątrobowe wykonuje się w celu potwierdzenia bądź zaprzeczenia uszkodzeniom wątroby, jak i również w celu rozpoznania ostrych czy przewlekłych chorób wątroby, a także zatruć alkoholowych.

Interpretacja wyników badań prób wątrobowych

Jak w przypadku każdych innych badań interpretacje powinien przeprowadzać doświadczony lekarz. Próby wątrobowe mogą wskazywać na poważne uszkodzenia i choroby, takie jak marskość, stłuszczenie czy zapalenie wątroby, jak i również na inne choroby w tym anemię, zapalenia płuc i inne oraz nowotwory. Złe odczyty wyników mogą dostarczyć jedynie niepotrzebnego stresu bądź postawienie złej diagnozy, co wiązałoby się z nieodpowiednim leczeniem.

Jedynie dobrze przeprowadzona interpretacja badań da nam w pełni obraz tego, co dzieje się w naszym organizmie. Jeśli potrzebujesz interpretacji wyników badań, które zostaną przeprowadzone przez rzetelnego i doświadczonego lekarza, zapraszamy do kontaktu na www.telemedyk.online